Skulle du ønske du var bedre til å sy?

Da er dette kurset perfekt for deg.

På dette kurset jobber vi videre med flere, og vanskeligere teknikker innen søm og tekstil. Målet er at du skal kunne utvikle dine egne syferdigheter og sitte igjen med et plagg som du selv har laget iløpet av kurset.

Hvem passer dette sykurset for?

Dette kurset passer for deg som allerede kan sy noe, men som ønsker å forbedre ferdighetene dine.

Hvis du allerede har tatt Aftenskolens Sykurs 1, eller andre begynnerkurs, så vil dette være en perfekt oppfølger.

Hvis du allerede har tatt et av våre sykurs fra før, er det ingenting i veien for at du tar serien igjen. Siden kursene i stor grad baserer seg på individuell oppfølging er det en fin plass for å øve og utvikle ferdighetene dine, i samarbeid med en lærer.

Målet med sykurset

Målet også med dette kurset er at du skal lære å sy enkle plagg.

Du vil derfor lære å ta riktige mål, klippe ut mønster og finne de riktige delene. Du vil også lære å plassere delene riktig på stoffer, og hvordan du kan utnytte stoffet på best mulig måte.

Vi kommer til å bruke tid på å lære hvordan du bruker rissehjul, hvordan du merker og hvordan du syr glidelås. I tillegg vil du lære å sy knappehull og tilpasse plagget.

Til forskjell fra vårt første Sykurs, så vil vi også fokusere mer på å sette i fôr, sy krager og lage passepoilerte lommer

De ulike kurskveldene

Kurskveld 1: Informasjon

Den første kvelden setter vi iav to timer. Læreren vil da informere litt om kursopplegget og hva slags plagg man kan forvente å sy på et sykurs for nybegynnere. Det blir også snakket litt om hva slags symaskin den enkelte har.

Læreren gir råd om hvilket stoff du bør kjøpe, hvilke nåler som passer stoffet, avhengig av hva du ønsker å sy.

Kurskveld 2: Klipping

Fra og med andre kurskveld må alle ha med symaskin. Til denne kvelden må du ha med mønsteret til plagget som du ønsker å sy - som foreksempel en kåpe med krage. Denne kvelden bruker vi da til å legge mønsteret på stoffet, og klippe.

Fokuset denne kvelden er å legge mønsteret riktig på stoffet med tanke på trådregning, og eventuelt sømrom. Her blir bruk av rissehjul, rissepapir og eventuellt markeringskritt/markeringspenn viktig.

Kurskveld 3: Hvordan lage en passepoilert lomme

På den tredje kurskvelden får du prøvd deg på å sy en passepoilert lomme. Denne kvelden lager vi en prøvelapp slik at du kan øve.

Samtidig jobber vi videre med det arbeidet som du har begynt med. Alle deltakerne har sine egne prosjekter, men her gir vi deg veiledning individuelt.

Kurskveld 4 til 8: Hvordan sy en krage og sette i fôr

Fra den fjerde kurskvelden fortsetter du i ditt eget tempo, og får individuell oppfølging fra læreren. I løpet av disse kveldene blir du også vist hvordan du kan sy en krage, og hvordan du setter fôr i plagget ditt.

Stoff og material.

Materialet du bruker til å sy plagget ditt med er ikke inkludert i prisen for kurset. Vi prøver derimot hele tiden å jobbe frem gode avtaler med samarbeidspartnere i byen, slik at du kan få en god rabatt på det stoffet du trenger.

Hvilket stoff, og hva slags utstyr du trenger vil du også få vite den første kvelden. Da vil læreren snakke om materialet du trenger for ditt prosjekt og ulikt ustyr, slik som symasking, skjøteledning, stoff, mønster, tråd, nåler, saks, rissehjul, markeringskritt og målebånd.

Om læreren

Lillian Grønlund er utdannet syerske og har Svennebrev i kjole-og drakt. Hun jobber også med gardinsøm.

Siden 2014 har hun jobbet som kursholder for Aftenskolen.

Lillian har sin egen systue, som du kan lese mer om på hennes egen nettside.

Påmelding