Hva er båtførerprøven

Gjennom dette kurset får du en god innføring i hvordan du bør ferdes på sjøen, hvordan du bruker båten, og hvordan du bør opptre i nødsituasjoner. Du får også en innføring i navigasjon. Du lærer å bruke lanterner, nødsignal, og å følge sjøens trafikkregler.

Selve båtførerprøven er derfor noe alle bør ta. Tingene du lærer på dette kurset vil være helt sentralt for å være trygg når du er ute i båt, eller kjører på vannscooter.

Fra 01.05.2010 ble det også obligatorisk å ta båtførerprøven for alle som er født etter 1979, og som ønsker å seile en båt som er lenger enn 8 meter (26 fot), eller har en motor med mer enn 25 hestekrefter.

Dersom du skal kjøre en båt som er enda lenger enn 8 meter, vil du også trenge fritidsskippersertifikatet.

Oppbygningen av båtførerkurset

Målet med dette kurset er at du skal ha nok kunnskap til å bestå båtførerprøven, og deretter ferdes trygt på sjøen.

Vi har derfor fått tak i dyktige lærere som har bred maritim kompetanse, og lang erfaring. De følger deg opp under hele kurset, og legger tilrette slik at du får den kunnskapen du trenger.

I dette båtførerkurset går du gjennom fire deler:

• Sjømannskap
  • Lover og regler
  • Navigasjon og kartlesing

I tillegg går vi gjennom spesielt viktige emner som sjømerker, promillegrense, farer på sjøen og nødsituasjoner du kan havne i. Hele kurset er bygget rundt fagplanen til Sjøfartsdirektoratet. Derfor er også kurset på 20 timer, som er det de anbefaler.

Hvor kan jeg ta båtførerprøven

Selve båtførerprøven tar du på Aftenskolen den siste kurskvelden.

Aftenskolen er et godkjent testsenter for båtførerprøven slik at du får tatt det som en del av kurset. Hvis du ønsker å ta det en annen gang, kan du såklart gjøre det også.

Før du tar selve båtfører må du ha registrert deg i båtførerregisteret.no og betalt for eksamensavgiften. Selve eksamensavgiften er ikke inkludert i kursavgiften.

Utstyr, bøker og pensum til båtførerprøven

Boken man bruker er "Båtførerprøven i teori og praksis". Som deltaker på kurset får du låne denne boken, og du kan hente den på kontoret vårt når du ønsker det etter at du har meldt deg på. Du betaler da et depositum.

Ellers vil du kunne låne alt utstyret du trenger til undervisningen på selve kurset.

Med læreboken vil du også få tilgang til et eget nettsted hvor det ligger prøveeksamener. På den måten kan du øve på båtførerprøven før du må ta selve eksamenen.

Pris

Vårt kurs er blant de billigste på markedet, med mengden undervisning du får. Du får hele 20 timer med undervisning for kun 1950 kroner.

Påmelding

Vi har begrensete plasser, så du bør melde deg på så snart du vet at du vil ta kurset. Meld deg på ved å reservere en plass her: