Den proffe miljøarbeideren - hvordan få det til i praksis?

En kursrekke for miljøarbeidere som gir nødvendig kompetanse påfyll for deg som jobber med barn/elever med spesielle behov og som trenger den nødvendige ekstra oppfølgingen.

Hvem passer kursrekken for?

Miljøarbeidere som jobber på 1.-7.trinn, med spesielt ansvar for adferd som utfordrer og for barn/elever som har behov for det nødvendige lille ekstra.

«Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.» Dette betyr at det som skjer i skolen og på SFO alltid må være tilpasset det enkelte barns behov. Det er ikke alltid like lett å få til. Mangfoldet blant barna og foreldrene er stort. Personalet som jobber i skolen og SFO trenger kunnskaper og verktøy som gjør dem i stand til å imøtekomme mangfoldet. Miljøarbeiderens arbeidsdag oppleves stort sett som meningsfylt og fylt med glede, men kan også være svært krevende. Kompetanse er ikke noe man blir ferdig med å opparbeide seg. Gjennom hele yrkeslivet vil det være behov for mer faglig påfyll – noen som gjør arbeidet mer interessant, spennende og morsomt.

Aftenskolen har gleden av å tilby kursrekken "Den proffe miljøarbeideren - hvordan få det til i praksis? Et skreddersydd kursopplegg med tanke på innhold og gjennomføring.

Kursleder:

Barbro Kristine Vågen er utdannet barnehagelærer, dramalærer og har mastergrad i spesialpedagogikk. Hun har videreutdanning i flerkulturell pedagogikk, og etterutdanning i bl.a. «COS - trygghetssirkelen». Barbro har lang og bred arbeidserfaring i barnehage, skole, Bup, Statped og PPT. Hun har i flere år jobbet som kurs- og foredragsholder, og undervist voksne studenter. Barbro er dessuten forfatter av bøkene: «Verdt å vite om Flerkulturalitet», «Verdt å vite om Flerspråklighet»  og «Verdt å vite om språkvansker»

Hvor og når:

Kursrekken holdes på «Kjell Arholms hus» - Universitet i Stavanger. Samlingene vil bestå av forelesning og dialog, samt refleksjoner omkring ulike tiltenkte relevante case.

Programskisse – med muligheter for tilpasninger:

1. Samling 08.03.22 mangfoldet av elever og foreldre barn i eller med vansker? «atferd er kommunikasjon»

2. Samling 15.03.22 Trygghetssirkelen «Se eleven innenfra» LINK - Livsmestring I Norske Klasserom

3. Samling 22.03.22 Traumebevisst omsorg Toleransevinduet – regulering av atferd Snakke med barn - samtaleverktøy

4. Samling 29.03.22 «Når verden banker på klasseromdøra» Flerkulturell forståelse og praksis

5. Samling 05.04.22 Flerspråklighet er gull! Norsk som andrespråk

6. Samling 19.04.22 Ulike vansker – særlig vekt på språkvansker «Det superviktige miljøarbeidet» Oppsummering og evaluering