Antall timer: 224

Pris: kr. 19.500 pr. semester med forbehold om prisendring

Dag/tidspunkt: mandag og onsdag kl. 17.15 - 21.00

Kursmateriell: bokliste sendes ut før oppstart

Annen info: ingen undervisning i skolenes høst- og vinterferie uke 41 og uke 9 og i påskeferien uke 14 og mandag i uke 15.

Komprimert utdanning. To kvelder i uken over ett år. Du tar privatisteksamen etter gjeldende regler. (Oppmeldingsfrist for privatister er 15. september).

Som barne- og ungdomsarbeider kan du eksempelvis få jobb i barnehager, SFO, skoler, klubber for barn og ungdom, institusjoner , kommunale etater etc.

Opplæringen er lagt opp etter de nye læreplanene i Kunnskapsløftet.
I løpet av ett år tar du programfagene på Vg1 og Vg2/VG3. Programfagene på Vg1 gir deg også muligheter til å velge fagutdanning innen andre helse- og omsorgsfag senere.

Programfag Vg1 gjennomføres høsten 2022 og består av fagene: Helsefremmende arbeid Vg1, Kommunikasjon og samhandling Vg1, Yrkesutøvelse Vg1. Våren 2023 tar du programfagene på Vg2. Helsefremmende arbeid Vg2, Kommunikasjon og samhandling Vg2 og Yrkesutøvelse Vg2. Disse fagene gir deg grunnlag for å bestå fagprøven på VG3.

Ved deltakelse på kurset anbefaler vi å ta med egen mat og drikke. Kantinen på UiS er stengt på ettermiddag-/kveldstid.

KRAV TIL PRAKSIS

Før du kan avlegge selve fagprøven må du kunne dokumentere 5 års praksis.

Dersom du har fullført fellesfagene fra videregående skole: norsk - engelsk - matematikk - naturfag - samfunnsfag - kroppsøving og prosjekt til fordypning på VG1 og Vg2 nivå, får du fratrekk i praksiskravet på 2 år.

PRAKSISKANDIDATORDNINGEN:
For deg som har lang arbeidserfaring innenfor yrket, kan du etter Opplæringslovens § 3-5, avlegge fagprøve i faget som praksiskandidat. Du følger vårt ordinære undervisningsopplegg på VG1 og VG2. Dette gir deg faglig grunnlag for å gå opp til èn tverrfaglig sentralgitt prøve. Når den er bestått, kan du gå opp til endelig fagprøve som barne- og ungdomsarbeider dersom du oppfyller kravene i.h.t. kompetansemålene/hovedområdene i fagets læreplan.

Ta kontakt med Aftenskolen Rogaland for nærmere informasjon om praksiskandidat- ordningen.

Utdanningen er godkjent for å få lån og stipend i Lånekassen.

Er du fagorganisert? Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer.

Du får egen liste over bøker du trenger.

Utgifter til bøker og eksamensavgifter kommer i tillegg til kurspris.

TA KONTAKT OG BE OM EGEN BROSJYRE